zondag 15 mei 2016

Gefelicitaart met tutorial

Hoi allemaal!

Gisteren was dit taartje met tutorial al te zien op het Papicolor blogBegin februari beloofde ik op het Papicolor blog een tutorial voor mijn zelfbedachte cadeautaartje. Belofte maakt schuld ;) 

Ik hoor jullie denken: taart en vis? Geen combi natuurlijk maar voor iemand die gek is op het maritieme thema wel en dat is dit keer mijn grapje voor de ontvanger hihi een sushitaart :) De visjes heb ik zelf bewerkt.

Mijn inspiratie voor het koraal komt van Joyce Jansen. Ik heb het enkel anders gebruikt dan zij. Neem eens een kijkje op haar blog! Zij maakt prachtige dingen :) Dit is mijn resultaat:

Gebruikte materialen:
Dolfijn Marianne Design LR0332
Vissen Marianne Design CR1364
Banner Marianne Design COL1398
Kraft Marianne Design PK9114
Zand Marianne Design CR1361
Koraal Marianne Design LR0375
Teksten Marianne Design PL1524
Glitterpapier Marianne Design CA3104
Blauwe glitterparels Marianne Design JU0938
Roze glitterparels Marianne Design JU0937
Bubbels Memory Box Loopy Rings 98370 
Slagroom Aleene's True Snow

Papicolor Original kaartenkarton: 
hagelwit (930)
metallic (334)
metallic pearlwhite (330)
felroze (606)
lichtbruin (614)
grasgroen (907)

De tutorial van het taartje:

Benodigdheden:
Hagelwit en metallic turquoise
Sterke lijm, mes en/of schaar
Cirkelsnijder of ronde stansen
Rilpen, liniaal


Snijd drie stroken metallic turquoise van 20,5 x 3 cm, 27 x 4 cm, 29,7 x 4,5 cm en een stukje van 4 x 4,5 cm (breedte x hoogte). Ril elke strook in de breedte gemeten op 0,5 cm van de bovenkant en 0,5 cm van de onderkant.

Vouw de rillijnen alvast om en knip tandjes tot aan de rillijn van begin tot eind aan elke kant.
Snijd met een cirkelsnijder of ronde stans rondjes uit hagelwit van 6 Ø, 8 Ø en 10,5 Ø (2x).
Pak een van de twee rondjes van 10,5 Ø. Snijd/stans er een rondje uit van 7 Ø. Pak het rondje van 8 Ø. Snijd/stans er een rondje uit van 5 Ø. Jouw vier rondjes zouden er nu zo uit moeten zien:
Pak het uitgestanste rondje van 10,5 Ø en de strook van 29,7 x 4,5 cm. Draai het om met de mooie kant naar beneden! Je gaat werken met de 'lelijke' kant van het rondje. Draai de strook met de mooie kant naar buiten. Als je stansen erop hebt zitten zorg er dan voor dat je werkt met de bovenkant van de strook (zie de tweede foto hieronder)!
Smeer het eerste tandje in met lijm. Duw het tandje met een rilpen (of iets anders) tegen de buitenrand van het rondje aan zodat je een mooie sluiting krijgt van de taartlaag. Laat dit tandje goed drogen! Geloof mij dat scheelt enorm straks ;) 
Lijm nu telkens een aantal tandjes in waarbij je telkens de binnenkant van de tandjes duwt tegen de buitenrand van de cirkel voor mooie sluiting van de laag. Je buigt als het ware het karton stap voor stap.
Als je klaar bent met deze laag ziet het er zo uit:
Pak het stukje erbij van 4 x 4,5 cm. Als je deze erin plaats zonder lijm ziet het er zo uit:
Smeer de tandjes en de zijkanten van het stukje in met lijm waarbij je weer de tandjes duwt tegen de buitenrand van de cirkel. Houdt de zijkanten even vast met jouw vingers voor hechting. De laag ziet er nu zo uit:
Volg dezelfde stappen als daarnet maar dan met het rondje van 8 Ø en de strook van 27 x 4 cm. Als je klaar bent en je plaatst deze laag met lijm bovenop de andere laag dan ziet jouw taartje er zo uit:
Pak nu het andere rondje van 10,5 Ø erbij. Als je een stempel of tekst op de bodem van het taartje wil plaatsen, doe dat dan nu! Draai de geschreven/bestempelde kant naar buiten en plak de twee lagen bovenop de ongeschreven/onbestempelde kant. Je kan weer met de rilpen de tandjes tegen de buitenlaag van de cirkel duwen door in het 'gat' te werken van de bovenste laag.

Je hebt het ergste werk achter de rug :) 

Gesloten bovenlaag of laat ik er iets uitspringen?
Als je een gesloten bovenlaag wil volg dan dezelfde stappen als je hiervoor hebt gedaan en plak de bovenlaag op de tweede laag. 

Als je wil dat er iets uit de taart springt (zoals ik hier doe met de dolfijn of ik bij eerdere taartjes heb gedaan met een kikker of een uiltje) volg dan de volgende stappen: 

Pak het kleine rondje erbij en snijd er een kruis in.
Scheur stukjes van de uiteinden af.
Snijd een strookje karton van 1 x 6 cm. Vouw deze dubbel en plak een gedeelte aan de binnenkant van de laag. Op het andere gedeelte plak je hetgeen wat je uit de taart wil laten springen. Snijd/stans nog een rondje van 6 Ø en plak dit rondje in de laag als je de volgende beslissing hebt gemaakt:

Cadeau erin of niet?
Nu moet je gaan beslissen of je een gesloten taart wil of een taart die open kan zodat er een cadeautje in gestopt kan worden. 

Als je een gesloten taart wil volg dan dezelfde stappen als met de vorige twee lagen en plaats de laatste laag bovenop de tweede laag.

Als je wil dat de bovenste laag openklapt: snijd dan een gedeelte van de tandjes aan de onderkant van de strook eraf. Niet alles want dan kan de laag niet vast geplakt worden ;)

De basis van jouw taart is nu af :) Je kan de lagen nog decoreren met 'slagroom'. Op de onderste foto heb ik enkel de bovenste lagen ingesmeerd. Mijn uiteindelijke uitwerking heeft ook slagroom op de plekken waar de lagen hechten met lijm en de onderrand waar de taart op staat.
Je kan de lagen ook nog decoreren met wat plakparels of bloemetjes. Op de foto hieronder heb ik plakparels gebruikt.
Ik heb nog meer van deze taartjes gemaakt. Kijk aan de linkerkant bij het label Verjaardag voor mijn andere taartjes :)

Ik heb een hoop tijd gestoken in deze tutorial en ik heb geprobeerd het duidelijk uit leggen. Mochten jullie met dit patroon aan de slag gaan dan zou ik het heel leuk vinden als jullie mijn tutorial willen linken. Ook zou ik het heel leuk vinden om jullie resultaat te zien :)

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn taart en mijn tutorial vinden. Ik lees jullie reacties met heel veel plezier :)

47 opmerkingen:

  1. Helemaal het einde, top!!!
    Creatieve groetjes, Gaby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Chantal wat heb je een prachtige taart gemaakt, sprakeloos!!
    Groetjes Suzan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wow.. super leuk chantal! erg mooi. groeten miranda k

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige taart Chantal !!
    Goede uitleg erbij daar kan iedereen aan de slag .
    Groetjes Doris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi Chantal wat een goede uitleg geef je erbij, de liefhebbers kunnen hiermee aan de slag.

    Gr...Bep ☺ ☺ ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat prachtige gemaakt Chantal en heel mooi bewerkt.
    gave uitleg.

    Gr Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk gedaan Chantal! Een taart met een onderwaterthema, super! Helemaal met die laagjes taart! En zo'n leuke kleurtjes heb je gebruikt voor de details! Liefs, Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw Chantal wat gaaf zeg!! De ontvanger zal hier heel erg blij mee zijn.
    Dank je wel voor het linken naar mijn blog.
    Groetjes Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit heb je wel ff super gaaf gemaakt zeg.
    Tegenwoordig hebben taarten verschillende thema's, dus jou taart-en-vis-combinatie is eigenlijk niet zo vreemd hoor.
    Dank je voor je duidelijke uitleg.

    -xies- Renate.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterend wat een super leuke creatie!
    Zo apart een sushi taart haha hoe kom je er op!
    Erg leuk met dat koraal en al die prachtige visjes!
    De uitleg is erg duidelijk, wat een werk is dit om te maken maar dan heb je ook echt iets speciaals!
    In de klas hebben wij ook een verjaardagskaart gemaakt van ronde oase blokken.
    Elke keer weer gezellig om zo'n taart te gebruiken!
    Mocht die eens kapot gaan dan weet ik nu hoe ik een nieuwe kan versieren super gaaf gedaan!
    Fijn pinkster weekend!
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw...wat ontzettend mooi geworden, Chantal. Petje af, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow Chantal, je hebt jezelf overtroffen.
    Hij is werkelijk prachtig!
    Groetjes Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Chantal, wat heb je een supermooie taart gemaakt en wat een duidelijke tutorial. Dat heeft je veel tijd gekost, maar het is zo mooi met die foto's erbij. Ben benieuwd of we binnenkort meer taarten gaan zien bij mede bloggers. Het is ook een heel werk om er een te maken, denk ik. Maar hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat.
    Groetjes,
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw super geweldig gemaakt Chantal.
    Leuke tutorial erbij, maar ik durf aan zoiets niet beginnen.
    Je hebt er je werk van gemaakt en 't resultaat is toppie.
    Groetjes,
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die slagroom vind ik wel zo'n mooie vondst, hihi en ook hoe die dolfijn eruit springt! Je hebt zoveel werk aan je tutorial gehad en zo duidelijk met alle foto's!!! dat ik bijna niet kan achter blijven er één te maken....duurt misschien nog even, maar is beloofd aan jou! Ik ben echt heel erg benieuwd wie de ontvanger is...lol. Een dikke TIEN!!!!
    Liefs van Gerie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wat een mooie taart krijg er gewoon zin in om een stukje eraf te bijten haha lief dat je het patroon wil delen met ons lijkt me leuk om eens te proberen binnenkort
    groetjes ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een geweldige mooie taart en wat een werk heb je erin gestoken ik neem er mijn petje voor af groetjes Maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wowwww Chantal

    Wat een schitterende taart is het geworden.
    Een heel werkje maar meer dan de moeite waard!

    Leave groetnis Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hij is weer schitterend geworden Chantal! fijn weekend.

    Liefs,
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hij is supermooi geworden! En je tutorial is heel duidelijk. Of ik er aan begin...mmmm. Wie weet.
    Liefs, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zeker weten dat er heel veel tijd in je tutorial is gestoken en als ik zie wat er allemaal bij komt kijken ben ik nog meer onder de indruk van jouw taartpatroon Chantal! Dank voor de de duidelijke uitleg maar dit ga ik dus zo niet doen, d's echt een brug -taart?- te ver!!
    Sushi moet ik ook niks van hebben maar jouw vistaart is echt super geweldig fantastisch!!

    xx Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat ben je toch een lekkere creatieveling! Zowel je taart als je tutorial zien er weer super leuk en verzorgd uit. Ik ben meer van het plak een tapeje, voeg en stempel toe en klaar werk, dus ik laat dit klusje even an anderen over. ;-) Je konijntje met speentje uit je vorige bericht is ook te leuk en lief!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel mooi deze taart Chantal....en bedankt voor de duidelijke uitleg ervan....heel goed en duidelijk beschreven...wie weet als ik erer nog eens aan begin...kan zomaar gebeuren hoor....

    groetjes Rosina

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een prachtige taart heb je gemaakt Chantal en wat een leuke uitleg heb je gegeven hoe het je hebt gemaakt,

    Groetjes Esmeralda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Jemig Chantal wat een werk, pfff. Zowel de taart als de tutorial! Heel duidelijk. En de taart is fantastisch! Helemaal SUPER!

    Groetjes Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Geweldig leuk!! Wat een werk zeg!
    Leuk zoals de dolfijn uit je taart springt, is weer eens wat anders dan een schone dame :}
    Groetjes,
    Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Chantal,
    wat een schitterende sushi taart heb je gemaakt, weer zó prachtig aangekleed, mooie vissen en de dolfijn is echt een blikvanger..
    Wat een enorme klus is deze workshop, knap hoor, alleen al het inknippen van de randen..voor mij ook een brug te ver, maar mijn grote complimenten, super gemaakt,
    groetjes,
    Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een prachtige creatie heb je ervan gemaakt. Gaat inderdaad veel tijd in zitten, maar je hebt een goede/duidelijke tutorial gemaakt hoor!!!

    Groetjes, Astrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wauw Chantal!! Wat een mooie sushitaart met zoveel leuke details! Super! En wat een duidelijke uitleg! Ik ga dit opslaan om eens te kijken of ik dit ook zou kunnen! Heb ik het goed begrepen dat de versiering erop moet vóór je de randen plakt?
    groetjes, Afke

    ps mijn man kijkt net even mee en is helemaal onder de indruk van je creatie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. In een woord schitterend Chantal. Super gemaakt. Top! Wat leuk met alle zee accenten mooie kleur. GWWELDIG!. Groeten Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Schitterend gemaakt, erg leuk al die onderdelen op je taart. Bedankt voor de mooie tutorial.
    Groetjes, Chantal S

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Prachtig weer die taart van jou ! Wat een werk ! Bedankt voor de tutorial ! Zo een origineel idee weer met het nautical thema ! PRACHTIG ! Groetjes, Gina

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wauw Chantal dit is prachtig! Heel leuk het koraal en de visjes. Top!!!!!
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik had hem al bewonderd op het papicolorblog maar nu ook hier!
    het is een fantastische tutorial en je zult vast veel van deze mooie taarten voorbij zien komen!
    fijne dag!
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Prachtige maritieme taart,Chantal.Hele mooie details met het zeewier en de visjes.Mooie duidelijke tuturial.Je hebt er weer een werk van gemaakt.
    Fijne dag nog.

    Groetjes,Sylvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wow wat een kunstwerk Chantal! Onwijs gaaf gedaan en aan elk detail is veel aandacht besteed. Gaaf! Groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Heey Chantal,

    WOW, wat een gave taart is het geworden!!! Prachtig hoe je de vissen en het koraal hebt verwerkt. De dolfijn die eruit springt is geweldig.

    Groetjes Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hoi Chantal.
    Heel erg bedankt voor deze niet stinkende sushi taart. Hi hi. Hij heeft inmiddels een mooi plekje gekregen. Ben er blij mee.
    Liefs sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Dit is een compleet kunstwerk, Chantal! Fantastisch :)
    Groetjes, Manja.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Zo dat is nog eens een taart! Gaaf gemaakt en beadcht hoor, complimenten!
    Liefs Blankina

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Zooo gaaf...wat een prachtige taart Chantal.
    Wat een werk zeg, maar wel heel duidelijk uitgelegd.
    Een super creatie.
    Toppie.

    Lieve groet Giny

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Waaaaaaaaaaaaaaaaauuuuuuuuwwwwwwsssssaa! Hihihi...Chantal onwijs cool meid! Super tutorial joh...en wat gaaf dat je een demo gaat geven, top!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. wat super gaafgemaakt chantal heel mooi

    heel leuk voor je een demo doen dat gaat vast goed komen alvast veel plezier er mee

    gr roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Prachtig is je taart. Leuk dat je er een tutorial voor wilde maken.
    Fijn dat je een demo mag gaan geven, spannend hoor!
    Groetjes Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hoi Chantal deze taart had ik even gemist! Wat een plaatje en wat lief dat je er een beschrijving bij doet. Ik heb deze opgeslagen en wie weet....
    groetjes van Aniet

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wow wat geweldig is deze taart zeg en wat leuk dat de tutorial erbij zit! Het ziet allemaal super uit en leuk om hem met de zee als onderwerp te maken.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen

Hoi wat leuk dat je de tijd en moeite neemt om een reactie achter te laten :) Ik lees de reacties met veel plezier!